Literatura naukowa oprócz wyników badań własnych i doświadczenia zawodowego stanowi główne źródło wiedzy medycznej. Jest także miejscem, gdzie można konfrontować rezultaty własnej działalności naukowej przed środowiskiem osób zajmujących się podobnymi zagadnieniami badawczymi. Publikowanie wyników własnych badań pozwala także na budowanie swojej pozycji naukowej w danej dziedzinie, mierzonej liczbą i jakością opublikowanych prac naukowych.
Literaturę naukową danej dziedziny stanowią następujące pozycje:
- podręczniki akademickie – prezentujące aktualny stan wiedzy z danej dyscypliny medycznej w zakresie odpowiadającym programowi nauczania danego przedmiotu bądź programowi kursów specjalizacyjnych,
- monografie – prezentujące najnowszy stan wiedzy dotyczącej wybranego zagadnienia w zakresie pozwalającym na dogłębne zrozumienie opisywanego zagadnienia. Typowe monografie są poświęcone jednej jednostce chorobowej, w której dokładnie opisana jest jej etiopatogeneza, epidemiologia, diagnostyka oraz metody leczenia,
- artykuły naukowe – przedstawiające opis metodologii oraz wyniki badań dotyczące wybranego problemu badawczego.
Podręczniki akademickie są najczęściej dziełem zbiorowym ekspertów reprezentujących wybraną specjalizację medyczną, gdyż każdy rozdział pisany jest przez autora, który ma największą wiedzę z danego tematu. Natomiast monografie często są pracami autorskimi. Mogą zawierać tylko zebranie i ujednolicenie dotychczasowej wiedzy dotyczącej omawianego tematu monografii. Często też taki przegląd wiedzy jest uzupełniany o prezentację wkładu własnego autora w rozwój tej wiedzy. Tak skonstruowana monografia może stanowić treść rozprawy habilitacyjnej autora.
Najliczniejszą formą rozpowszechniania wiedzy medycznej są artykuły naukowe. Artykuł naukowy przedstawia rozwiązania konkretnego problemu badawczego. Odwołując się do przedstawionej wcześniej metodologii modelowania w medycynie, można powiedzieć, że artykuł stanowi dokładny opis stworzonego przez autora modelu badanego procesu. Dlatego artykuły naukowe, z jednej strony, są źródłem najnowszej wiedzy dotyczącej wybranego problemu badawczego, z drugiej strony, dokumentują wkład twórczy autora w rozwój poznawczy dotyczący badanego zjawiska biologicznego. Jeżeli rozwiązywane zagadnienie badawcze wymaga twórczego rozwiązania mniejszych problemów badawczych, można je przedstawić razem w jednej pracy naukowej, stanowiącej treść rozprawy doktorskiej. Publicznie obroniona rozprawa doktorska, rozwiązująca wybrany problem medyczny, jest podstawą do uzyskania stopnia naukowego doktora nauk medycznych. Stopień ten mogą uzyskać zarówno absolwenci uczelni medycznej, jak i absolwenci innych uczelni. W obecnym ustawodawstwie różnicuje się tylko dyscyplinę naukową, w zakresie której można otrzymać stopień doktora nauk medycznych: dyscyplina medycyna jest przypisana tylko dla lekarzy, dyscyplina biologia medyczna – dla przedstawicieli innych zawodów.
Pomimo że piśmiennictwo medyczne stanowi podstawowe źródło współczesnej wiedzy medycznej, jego lektura musi być poddana wnikliwej krytyce. Często popełnianym błędem jest ograniczanie czytania do wniosków przedstawianych w artykule oryginalnym i uogólnianie ich poza założenia opisywanego modelu. Dlatego przed wykorzystaniem wniosków z danego artykułu do praktyki klinicznej lub pracy naukowej, należy poddać jego całościową treść wnikliwej ocenie. W szczególności należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
— klarowne określenie celu przeprowadzonego eksperymentu opisywanego w artykule,
— precyzyjne zdefiniowanie wektora obserwacji (p (w tym również zwrócenie uwagi na czynniki zakłócające) oraz określenie schematu badania (typ badania, kryteria włączenia obiektów do poszczególnych grup, liczebność grup), należy także upewnić się, czy przyjęty schemat badania jest adekwatny do celu badawczego,
— właściwy dobór modeli i testów statystycznych wykorzystywanych podczas identyfikacji opisywanego modelu,
— adekwatną interpretację biologiczną opisanych wyników, która nie prowadzi do nadinterpretacji.
Pozytywna ocena artykułu w zakresie wszystkich powyższych elementów pozwala uznać daną publikację za poprawną metodologicznie, a wynikające z niej wnioski za wiarygodne. Powoływanie się na doniesienia literaturowe, bez uprzedniej analizy jakości publikacji, może prowadzić do propagowania „szumu informacyjnego” w środowisku naukowym.