Badania ilościowe i jakościowe w doktoracie

W pluralistycznym podejściu badawczym można wyróżnić dwie drogi postępowania badawczego – ilościowe i jakościowe. Podejścia te nawzajem się uzupełniają, co oznacza, że badacz nie traktuje ich jako przeciwstawne sobie, lecz komplementarne wobec siebie. Można stosować obydwa typy równolegle lub sekwencyjnie.

Metoda biograficzna w doktoracie

Metoda biograficzna znalazła szersze zastosowanie zwłaszcza w bada­niach socjologicznych. Ostatnio coraz częściej stosuje się ją w badaniach pedago­gicznych i psychologicznych. Nie jest to w pełni metoda samodzielna. Wykorzy­stanie jej wymaga odwołania się do innych metod: obserwacji, sondażu, analizy dokumentów itp.

Etnograficzne badania terenowe w doktoracie

Badania terenowe zostały zapoczątkowane przez etnologów i etnogra­fów. Badania etnograficzne służą głównie poznaniu tego, jak środowisko kul­turowe wpływa na poszczególne osoby lub grupy społeczne. Badacz posługujący się tą metodą powinien opisać badane przez siebie kulturę i styl życia grupy lub

Sondaż diagnostyczny jako metoda badania w doktoracie

Metoda sondażu diagnostycznego pozwala na poznanie określonego zjawiska społecznego, ustalenie jego zasięgu, zakresu, poziomu i intensywności, następnie na ocenę i w wyniku tego na zaprojektowanie modyfikacji. Metoda ta daje opis pewnych zjawisk masowych oraz ważniejszych procesów przebiegają­cych w zbiorowościach i

Eksperyment jako metoda badania w doktoracie

Eksperyment w naukach społecznych Mieczysław Łobocki pisze, że „eksperyment pedagogiczny jest metodą badania zjawisk związanych z wychowaniem, nauczaniem i kształceniem, wywo­łanych specjalnie przez osobę badającą w kontrolowanych przez nią warunkach celem poznania tych zjawisk” (M. Łobocki, 2003, s. 106). Bardzo