Porady dla doktorantów:
Stawiaj problemy, hipotezy i cele badawcze, które odpowiadają rzeczywistemu stanowi przedmiotu badania i odzwierciedlają istotę problemu badawczego, a jednocześnie są możliwe do weryfikacji – nie próbuj na siłę „upiększać” badania stawianiem m.in. hipotez ponad własne możliwości lub – co gorsza – niemożliwe do weryfikacji żadną ze znanych Ci metod badawczych lub jakąkolwiek ze znanych w ogóle metod badawczych. Nie dopasowuj na siłę metod badawczych do hipotez tylko po to, aby zminimalizować stopień trudności ich weryfikacji. Warte uwagi jest działanie odwrotne, czyli wpierw określ swoje możliwości, a później stawiaj cele i hipotezy badawcze, ale pamiętaj, aby nie były nazbyt proste lub banalne. Nie staraj się zbadać całego świata, bo jest to niemożliwe – stawiaj cele realne i dopasowane do własnych możliwości warsztatowych oraz skoncentruj się na wybranym, interesującym Cię fragmencie określonej dyscypliny nauk ekonomicznych, którą względnie łatwo jest ująć w jednym badaniu i dla której można postawić wartościowe z naukowego punktu widzenia hipotezy.
Z rozsądkiem konstruuj model metodologiczny dziedziny (dyscypliny) nauk ekonomicznych i z wyczuciem dobieraj metody badawcze oraz operacjonalizuj hipotezy – nie jest sztuką pochwalić się w dysertacji znajomością większości metod badawczych właściwych naukom ekonomicznym i umiejętnością ich poprawnej aplikacji. Pamiętaj, że piękno i elegancja tkwią w prostocie i umiarze. Badanie powinno być przeprowadzone wyłącznie na podstawie rzeczywiście istotnych metod badawczych, zgodnych z modelem metodologicznym dyscypliny nauk ekonomicznych, w której osadzone jest badanie. Pamiętaj, że nadmiar metod badawczych skutkuje zazwyczaj szumem informacyjnym i może powodować, iż powstałe wnioski będą niezgodne z rzeczywistym stanem przedmiotu badania.
Pamiętaj, co jest rzeczywistym celem badania, i zawsze dąż do ujawniania prawdy – nie popadaj w zbędne dygresje, a także nie konfirmuj hipotez za wszelką cenę, nawet nierzetelności badawczej. Falsyfikacja też jest filarem teorii, i to nawet trwalszym aniżeli konfirmacja. Pilnuj również, aby badanie przebiegało zgodnie z harmonogramem (konspektem), i nie dodawaj w trakcie jego realizacji zbędnych elementów tylko po to, aby całość wyników prezentowała się efektowniej, czyli, innymi słowy, nie mnóż celów szczegółowych i pobocznych w badaniu. Koncentruj się na zasadniczym problemie badawczym!
Miej na względzie to, że każdy etap badania powinien kreować wartość dodaną – zatem unikaj aktywności, które absorbują czas i zasoby, a które nic nie wnoszą do badania oraz dodatkowo mogą być źródłem dygresji i powodować utratę celu badania. Wartością powinny być wymierne efekty realizacji poszczególnych etapów procesu badawczego w postaci przyrostu teorii naukowej, zgodne z konspektem badania (rozprawy doktorskiej) oraz dostrzegane przez Ciebie i będące w takiej formie, abyś mógł dokonać ich ewaluacji z uwzględnieniem kryterium naukowości.
Zwracaj uwagę na wartość wyników badania dla odbiorców i pamiętaj o pragmatyzmie teoretyzowania, ale nie ulegaj pokusie komercjalizacji badania za wszelką cenę – pamiętaj, że Twoje badanie ma przede wszystkim służyć badanym podmiotom oraz otoczeniu, w którym one funkcjonują. Miej więc na względzie to, że badanie powinno mieć walor praktyczny, aczkolwiek nie może przybrać formy raportu. Badanie musi odpowiadać bieżącym potrzebom określonej klasy podmiotów oraz dostarczać im rekomendacji na temat tego, jak poprawić ich bieżącą sytuację. Prowadząc badanie, nie miej na myśli przede wszystkim tego, aby promować wyniki wszędzie tam, gdzie tylko się da, i na dodatek aby odnosić z tego tytułu korzyści finansowe (bez względu na to, jaki będzie miało to wpływ na badane podmioty).
Właściwie używaj w pracy badawczej języka i dbaj o formę -język jest elementem szczególnie istotnym w pracy badawczej, gdyż służy realizacji funkcji komunikacji na płaszczyznach: badacz – odbiorca wyników badania, badacz – przedmiot badania oraz badacz – otoczenie, ale pamiętaj, aby nie stał się sztuką dla sztuki i jedynie ozdobnikiem utrudniającym de facto odbiór treści ujętych w opracowaniu, tj. wyników pracy badawczej. Język powinien być dopasowany do poziomu wszystkich interesariuszy badania, ale przede wszystkim odbiorców wyników (wniosków), które powinny być zrozumiałe i jasne w przekazie. Używaj języka precyzyjnie i nie pozostawiaj pola do nadinterpretacji lub wątpliwości ze strony interesariuszy badania. Nie nadużywaj zbędnych słów, które tylko upiększają przekaz. W nauce liczy się efektywność komunikacji. Pamiętaj jednak, aby język nie był nazbyt prosty i zwulgaryzowany. Z kolei forma realizacji celów badawczych oraz prezentacji wyników/osiągnięć powinna odpowiadać standardom ogólnie przyjętym w środowisku naukowym. Pamiętaj, że w nauce forma jest ważna, ale tak naprawdę nie o formę w pierwszej kolejności chodzi, tylko o zbliżenie się badacza do rąbka prawdy o przedmiocie badania – aczkolwiek bez odpowiedniej formy nie jest to w pełni możliwe (!).
Stosuj formalny zapis zależności i relacji, buduj modele i posługuj się językiem matematyki, bo to przecież królowa nauk – pamiętaj jednak, że nauki ekonomiczne matematyką nie są i raczej nigdy nie będą. Oczywiste jest, że bez matematyki ekonomia sensu largo nie mogłaby się rozwijać. Niemniej jednak teoria ekonomii ma służyć nie tyle naukowcom, ile ogółowi społeczeństwa, więc dobrze by było, gdyby przez to społeczeństwo była rozumiana i akceptowana. Stosuj zatem język matematyki tylko tam, gdzie rzeczywiście jest to potrzebne, ale zawsze staraj się zapisy formalne ozdabiać (lub nawet zastępować) opisami jakościowymi. Nadmiar matematyki w ekonomii postrzegaj raczej jako sztukę dla sztuki (oczywiście z określonymi wyjątkami) i staraj się nie dopuścić do tego, aby Twoim celem był model sam w sobie, a nie jego praktyczna aplikacja.
Wnioskując, wystrzegaj się stwierdzeń banalnych, potocznych i skażonych subiektywizmem lub wpływem interesariuszy badania -prowadzone przez Ciebie badanie powinno być obiektywne i w pełni niezależne. Wplatanie wątków lobbystycznych czyni z badania działalność nienaukową. Nie przejmuj się również, gdy wyniki nie są do końca pozytywne dla badanych podmiotów – konstruktywna informacja zwrotna w postaci wniosków z badania ma im przecież pomóc, a nie zaszkodzić. Badaniu nie przystoją także wnioski oczywiste, banalne, które tak naprawdę nie są fundamentem nowych teorii, a raczej stanowią egzemplifikację chałturnictwa i powielania wniosków innych badaczy. Nie bój się więc być badaczem odważnym i niepokornym – w nauce jest to ważne i potrzebne.
Wystrzegaj się sztucznej i wymuszonej interdyscyplinarności – interdyscyplinarny charakter problemu badawczego wcale nie świadczy, iż problem ten jest istotniejszy z naukowego punktu widzenia. Doszukiwanie się interdyscyplinarności w problemie badawczym nie jest także sensu stricto meritum badania naukowego. Nadmierne poszerzanie problemu badawczego i dostrzeganie w nim wątków właściwych innym dyscyplinom nauki samo w sobie nie jest błędne i niewłaściwe. Pozostaw jednak te wątki innym specjalistom. Istotą badania naukowego, zwłaszcza na etapie dysertacji doktorskiej, jest umiejętność zbadania wąskiego tematycznie obszaru, z którym badacz adept jest w stanie sobie poradzić pod względem merytoryczno-warsztatowym.
Bądź badaczem światłym i uczestniczącym, ale nie ingeruj nadmiernie w przedmiot badania i nie rozpraszaj myśli wielością poruszanych wątków – istotą badania jest odkrycie prawd obiektywnych. Chcąc tego dokonać, powinieneś poszerzać swoje horyzonty myślowe. Wystrzegaj się jednak nadmiernego rozpraszania myśli i prób łączenia zbyt wielu wątków w badaniu. Twoja wszechstronność może służyć badaniu, aczkolwiek bądź świadom tego, że istotą badania naukowego są harmonia i wyważenie, a nie nadmiar i obfitość myśli.