Wiedza kliniczna – badania medyczne w doktoracie
Wiedza kliniczna pochodzi z dwu zasadniczych źródeł: od poszczególnych pacjentów i z badań naukowych. Dla zapewnienia efektywnej opieki medycznej należy korzystać z obydwu typów informacji. Pierwsza z nich jest otrzymywana poprzez wnikliwe zebranie anamnezy, wykonanie badania fizykalnego i różnego rodzaju analiz laboratoryjnych. Sposób, w jaki klinicysta może uzyskać informacje z badań naukowych Jest mniej klarowny, aczkolwiek nie są one mniej ważne dla jakości świadczeń lekarskich.
Przyjmuje się, że lekarz praktyk, korzystając z tzw. „standardów środowiskowych” i opinii ekspertów, posługuje się tym samym wiedzą naukową na najwyższym dostępnym poziomie. Jednakże sposoby kształtowania zarówno opinii ekspertów, jak i „standardów postępowania lekarskiego” są bardzo złożone.
Różnorodność doświadczenia klinicznego, porównanie praktyki ze standardami wiedzy opartej na dowodach, jak również analiza zaleceń ekspertów’ wskazują, że zarówno opinie tych ostatnich, jak i „standardy postępowania lekarskiego” nic dostarczają adekwatnych mechanizmów dla właściwego przeniesienia naukowej informacji do procesu podejmowania decyzji medycznych. Opinie ekspertów są często dalekie od dowodów naukowych, a nierzadko nawet z nimi sprzeczne. Nie oznacza to, iż są one nieważne i bezużyteczne, na pewno jednak nie są w pełni wystarczające.
Jak formułować pytania, by były adekwatne i aby można było oczekiwać znalezienia na nie odpowiedzi
W trakcie rutynowego postępowania lekarskiego nieustannie pojawiają się różnorakie pytania. Aby można było spodziewać się znalezienia na nic odpowiedzi, powinny być one precyzyjnie sformułowane. Większość pytań klinicznych dotyczy prostych relacji pomiędzy pacjentem, jakąś „ekspozycją” (na leczenie, test diagnostyczny lub potencjalnie szkodliwy czynnik) a wynikiem lub wynikami, które są przedmiotem zainteresowania.
-
Czy sumatriptan (ekspozycja) zmniejszyłby intensywność bólów głowy (wynik) w rozważanym przypadku kobiety z częstymi incydentami migreny (pacjent)? – pytanie z dziedziny terapii.
-
Czy oznaczenie swoistego dla prostaty antygenu (ekspozycja), wykonane u starszego mężczyzny (pacjent) bez objawów chorobowych, obniżyłoby ryzyko jego śmierci z powodu raka prostaty (wynik)? – pytanie z dziedziny prewencji poprzez wczesną diagnozę.
-
Czy incydent drgawek gorączkowych (ekspozycja) u 6-miesięcznego niemowlęcia (pacjent) jest czynnikiem zwiększającym prawdopodobieństwo wystąpienia u niego w przyszłości objawów padaczki (wynik)? – pytanie z zakresu prognozowania.
-
Czy stosowanie (3-agonistów (ekspozycja) zwiększy ryzyko śmierci (wynik) u chorego na astmę oskrzelową (pacjent)? – pytanie z zakresu efektów niepożądanych.
Można szybko ocenić ważność w ten sposób ukierunkowanych pytań oraz priorytet przyznany problemom nagminnie spotykanym i mającym istotne praktyczne konsekwencje. Generalnie rzecz biorąc, pytania związane z podejmowaniem decyzji klinicznych w kwestii – czy i jakie zastosować działania terapeutyczne, profilaktyczne lub diagnostyczne – są tymi, na które klinicysta najczęściej musi znajdować odpowiedź.
Odpowiednie ich sprecyzowanie wyznacza cel poszukiwali literaturowych i umożliwia, już w trakcie przeglądania tytułów prac i ich streszczeń, właściwe wykorzystanie reguł określających znaczenie poszczególnych doniesień.
Na przykład, postawione w „Scenariuszu” pytanie dotyczące substytucji hormonalnej, bardzo ważne dla lekarzy pierwszego kontaktu, nie jest poprawnie sformułowane. Jest istotne, aby najpierw scharakteryzować pacjentki, u których to postępowanie miałoby być zastosowane i zdefiniować interesujące nas wyniki, a dopiero później rozpoczynać poszukiwania odpowiedzi. Czy pacjentka oczekuje leczenia z powodu uderzeń gorąca, czy nie odczuwa dolegliwości? Czy może nie ma ona żadnych objawów, ale chciałaby wiedzieć czy powinna przyjmować estrogeny aby zapobiec osteoporozie? Należy wziąć również pod uwagę ważne z klinicznego punktu widzenia następstwa terapii (wyniki), takie jak: złamania szyjki kości udowej, schorzenia sercowo-naczyniowe, rak piersi i macicy oraz krwawienia z dróg rodnych.
W tym przypadku właściwym podejściem mogłoby być przeczytanie zbiorczych opracowań przeznaczonych dla lekarzy praktyków, zamiast poszukiwania oryginalnych prac badających każdy z tych problemów. W jednym z kolejnych artykułów przedstawimy wytyczne, jak krytycznie oceniać podręczniki i monografie.
Wiedza kliniczna - badania medyczne w doktoracie by www.doktoraty.pl