Przegląd krytyczny literatury w doktoracie – Przegląd literatury przedmiotu stanowi analizę krytyczną dotychczasowych badań z zakresu tematu, pozwala na stwierdzenie stanu badań (i wiedzy) odnośnie do opracowanego tematu i luk istniejących w tym zakresie. Chodzi bowiem o to, aby je wypełnić. Uwypukla i uzasadnia też wagę problemów badawczych (lub nawet może być ich źródłem), wskazuje na potrzebę podjęcia badań w zakresie tematu.
W analizie literatury powinno się przedstawić zarówno dotychczasowy stan wiedzy (i badań) w danym zakresie, jak i problematykę oraz metodę innych badań, tak aby stanowiły one tło rozważań. Należy ukazać sens i potrzebę prowadzenia kolejnych badań nad danym zagadnieniem. Należy wydobyć z literatury to, co jest najistotniejsze dla tematu pracy.
W pracach doktorskich niejednokrotnie zbyt obszernie traktuje się analizę, a nie do przyjęcia jest omawianie poszczególnych pozycji literatury lub kolejnych poglądów różnych autorów. Sposób ujęcia, układ treści zależą od tematu pracy, jej charakteru. Treść tej części pracy (rozdziału) można układać w różne zagadnienia treściowe najczęściej według problematyki pracy, a nie według autorów referowanych książek.
„Sposobem właściwym porządkowania informacji w tej części pracy, która w pracach doktorskich jest autonomicznym rozdziałem, jest przyjęcie struktury zagadnieniowej […] dlatego, że w istocie rzeczy chodzi nam o ujawnienie problemów, sposobów ich badania i wyciąganych wniosków, które były podejmowane w pracach opublikowanych w różnych okresach czasu. W rozdziale tym należy porządkować treści w sposób doprowadzający czytelnika […] do pytań, które są problemami współczesnej nauki, a których rozwiązania podejmujemy się w naszej pracy” (W. Zaczyński, 1995, s. 46-47).
Analiza literatury powinna obejmować podstawowe pojęcia podjętego tematu, ukazanie poglądów i badań w analizowanej dziedzinie. Należy podkreślić, że bez znajomości literatury przedmiotu nie jest możliwe sformułowanie problemów i hipotez badawczych, a ponadto rozdział ten stanowi podbudowę części poświęconej wynikom badań własnych.
Rozdział najczęściej zaczyna się od objaśnienia elementarnych pojęć, które odgrywają kluczową rolę w problematyce pracy, na podstawie słowników i encyklopedii. Można je ująć w formie cytatów, ale w rozsądnej proporcji. W tym celu należy sięgnąć po Słownik pedagogiczny W. Okonia, Słownik psychologiczny pod redakcją W. Szewczuka, Słownik języka polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego, Słownik wyrazów obcych pod redakcją J. Tokarskiego, Encyklopedię powszechną PWN, Encyklopedię pedagogiczną pod redakcją W. Pomykały oraz inne opracowania. Można wyjaśnić także inne pojęcia, np. związane z tytułem podrozdziału. Należy przytoczyć kilka definicji tego samego pojęcia, porównać je i wskazać, które z nich zostały przyjęte ha potrzeby pracy.
Po określeniu i wyjaśnieniu pojęć należy dokonać teoretycznej analizy i syntezy zagadnienia, w celu wszechstronnego rozpoznania opracowywanego tematu pracy. Informacje uzyskane z prac badawczych, sondażowych czy analiz teoretycznych zagadnienia stanowią podstawę badań i analiz.
Analiza literatury powinna pozwolić na wyjaśnienie głównych pojęć, zarysowanie teoretycznych podstaw podjętego tematu, przypomnienie poglądów oraz ocen wyrażanych przez wybitnych specjalistów i określenie wniosków wynikających z analizowanej literatury, jakie wartości sformułowano, jaką przydatność określono. Trzeba nawiązać do przeprowadzonych już badań i wskazać, co można i trzeba jeszcze rozpoznać i jaki w tym zadaniu może być nasz udział jako autora podjętej pracy” (J. Półturzycki, 2008, s. 135).
Przeglądowi literatury można poświęcić najczęściej jeden rozdział i kilka podrozdziałów, w zależności od potrzeb i sposobu podejścia do problemu. Daje to autorowi możliwości wykazania się stopniem opanowania wiedzy z danego zakresu, erudycją, ale również umiejętnością posługiwania się literaturą przedmiotu.
PODSUMOWUJĄC:
Przegląd krytyczny literatury jest istotnym elementem pracy doktorskiej, który polega na analizie istniejących publikacji naukowych na temat badanego zagadnienia. Ma on na celu podsumowanie, krytyczną ocenę i integrację wyników badań opublikowanych w literaturze naukowej związanej z badanym tematem pracy doktorskiej.
Przegląd krytyczny literatury powinien obejmować następujące kroki:
- Wybór tematu i sformułowanie pytania badawczego – przed rozpoczęciem przeglądu literatury należy wybrać temat badania i sformułować pytanie badawcze, które będzie podstawą dla dalszych działań.
- Wyszukiwanie literatury – należy dokładnie przeszukać różne źródła literatury naukowej, takie jak bazy danych, czasopisma naukowe, książki, raporty i inne.
- Ocena i selekcja literatury – należy dokonać oceny jakościowej i ilościowej znalezionych publikacji, wybierając te, które są najbardziej istotne dla tematu badania.
- Analiza i podsumowanie wyników badań – na podstawie wyselekcjonowanych publikacji, należy przeprowadzić ich krytyczną analizę i podsumowanie, aby wyodrębnić kluczowe wyniki badań i wnioski dotyczące badanego zagadnienia.
- Integracja wyników badań – należy zintegrować wyniki badań, uwzględniając ich zgodność z pytaniem badawczym, kierunki rozwoju badań w danej dziedzinie, a także niewyjaśnione lub kontrowersyjne aspekty dotyczące badanego tematu.
- Wskazanie kierunków dalszych badań – na koniec przeglądu literatury należy wskazać kierunki dalszych badań, które są ważne dla rozwoju danej dziedziny nauki.
Przegląd krytyczny literatury jest ważnym elementem pracy doktorskiej, ponieważ pozwala na zapoznanie się z najnowszymi wynikami badań dotyczących badanego zagadnienia, krytyczną ocenę ich jakości i zgodności z pytaniem badawczym oraz wskazanie kierunków dalszych badań.
Przegląd krytyczny literatury w doktoracie by www.doktoraty.pl