Trochę historii
Doktoraty z ekonomii miały swe źródło w filozofii. Dopiero wyodrębnienie wydziałów i uczelni ekonomicznych w połowie XX wieku spowodowało możliwość uzyskania doktoratu z zakresu nauk ekonomicznych, a w okresie ostatnich dziesięcioleci XX wieku również w zakresie zarządzania. Warto jednak przypomnieć, że w szeregu państw doktoraty z ekonomii – i to w bardzo liczących się uczelniach – są nadal wiązane z filozofią (PhD = Philosophiae Doctor). Pierwotnie, uzyskanie stopnia doktora traktowano jako swego rodzaju przyzwolenie do samodzielnego prowadzenia badań – uzyskanie habilitacji było świadectwem umiejętności prowadzenia wykładu (venia legendi, czy też docendi), stanowiło zezwolenie do samodzielnego prowadzenia zajęć w wyższej uczelni.
Doktorat współcześnie
Uzyskanie doktoratu z ekonomii czy zarządzania świadczy więc pozytywnie o umiejętnościach nie tylko opisu, ale i analizy rzeczywistości. Coraz bardziej istotne jest tutaj pytanie: w jakim stopniu analiza przeszłości pozwoli nam przewidzieć, czy kształtować przyszłość?
Rzeczywistość ekonomiczna jest nie tylko zmienna, ale i w coraz mniejszym stopniu jednorodna – chodzi tu nie tylko o zmienne znaczenie tradycyjnych czynników i podmiotów kształtujących rozwój, ale i fakt konieczności uwzględniania nowych potrzeb i możliwości działania, ich wpływu na zachowania podmiotów wytwarzających i konsumujących produkty i usługi. Wiedza o tym powoduje, że funkcjonowanie organizacji wymaga ciągłego i coraz lepszego rozpoznania warunków i możliwości – łączy się to z koniecznością tworzenia opartej o kapitał ludzki, uczącej się organizacji.
W ekonomii i zarządzaniu – tak w Polsce, jak i w innych państwach – ukształtowały się różne ujęcia przedmiotu, jak i zakresu badań.
O ich zaliczeniu do nauk ekonomicznych, czy też do nauk z zakresu zarządzania decyduje to, czy wyjaśnianie zawiera kryteria efektywności. Różne elementy mogą zostać uwzględnione w pojęciu nakładów czy efektów, odmiennie kształtować się mogą relacje, inaczej być interpretowane, ale zawsze są podstawą analizy racjonalności działań i zachowań. Pozwala to na wskazanie warunków decydujących o wyborach, jako czynnikach mających wpływ na ocenę sytuacji. Tak zakreślona dziedzina wiedzy w warunkach niepewności wymaga odpowiedzi dwojakiego typu:
1/ zmierzających do w miarę najpełniejszego przedstawienia oraz określenia zależności wyjaśniających przebieg i skalę danego zjawiska ekonomicznego;
2/ zmierzających do uchwycenia najistotniejszych – z punktu widzenia rozwoju zjawiska lub możliwości jego kształtowania – współzależności.
Jedna odpowiedź nie wyklucza drugiej. Sformułowanie problemu badawczego w tytule czy wstępie rozprawy wskazuje jednak na przyjęcie a priori pewnego sposobu udzielania odpowiedzi. Wiedza ekonomiczna związana z badaniami naukowymi jest bowiem – jak dawno stwierdził K. E. Boulding – „uzyskiwana przez uporządkowaną utratę informacji”.
Kwestią sporną pozostaje określenie czy celem badań jest przedstawienie przebiegu zjawisk ekonomicznych, odniesienie ich do teorii, czy też ocena procesu sterowania nimi, wykorzystanie ich do kształtowania przyszłości. Niewątpliwie pierwsze ujęcie bardziej akcentuje wartości poznawcze, a drugie praktyczne badań ekonomicznych. W tym ostatnim przypadku bardziej uwzględnia się w ocenie (w ramach posiadanej wiedzy) dążenie do maksymalizacji użyteczności posiadanych środków. Istotne w obu przypadkach są cechy warsztatu badawczego, porównywalność i sprawdzalność osiąganych wyników, ich osadzenie w takiej czy innej teorii oraz literaturze.
Badania ekonomiczne, ich wyniki, a zwłaszcza ich interpretacja, zawsze mają i będą miały w pewnym stopniu charakter subiektywny; istotną rolę odgrywają tu uwarunkowania kulturowe (rozumiane jako układ wartości). Chodzi o to. aby zdawać sobie z tego sprawę, określać wyraźnie swe preferencje w tym zakresie wiążąc swe badania z określoną teorią czy szkolą lub też deklarując wyraźnie swe cele. Ułatwia to nie tylko ocenę pracy ale jest świadectwem jej metodologicznej dojrzałości. Powtarzalność zjawisk ekonomicznych jest bowiem ograniczona.
Przy analizie wyników musimy stale mieć na uwadze fakt, że o ile te same przyczyny i te same reguły powodują podobne rezultaty , to odmienny układ przyczyn w przypadku stosowania ty ch samych reguł, da odmienne efekty (założenie ceteris puribus tak cenne w dydaktyce ekonomii – ma ograniczone własności poznawcze). Wzbogacanie naszej wiedzy w zakresie powiązań przyczyn, uwarunkowań oraz reguł i prawidłowości zwiększa użyteczność badań.
Doktorat w naukach ekonomicznych by www.doktoraty.pl