Zmienne i wskaźniki w metodologii pracy doktorskiej
Ważne wydaje się, iż badanie poszczególnych fragmentów otaczającej nas rzeczywistości wymaga wyizolowania czynników, które mają wpływ na jej przekształcanie, warunkując jej dynamikę. Jak słusznie zauważa Cieślarczyk: „to właśnie wzajemne relacje, interakcje i oddziaływania między różnymi elementami rzeczywistości powodują zaistnienie faktów, procesów i zjawisk, które najczęściej stanowią przedmiot naszych badań”[1]. Takie podejście do problematyki badanego zagadnienia wymaga zauważenia najważniejszych cech konstytutywnych określonego zjawiska. Cechy te w metodologii badań naukowych nazwane zostały zmiennymi.
Według Leszka F. Korzeniowskiego zmienne są: „wartościami cech przypisanych danym obiektom”[2]. Earl Babbie wprost stwierdza, że: „badania społeczne wiążą się ze studiowaniem zmiennych i związków między nimi”[3]. Zmienne, z racji swojej najważniejszej cechy, jaką jest właśnie zmienność wartości, podlegają badaniu w zakresie wielopłaszczyznowym, jak choćby odnośnie do ich rodzaju, nasilenia, genezy powstania, skutków oddziaływania, tworzenia, siły relacji itd. Tadeusz Pilch natomiast twierdzi, że każde zjawisko cechuje się określonymi zmiennymi, dlatego też podjęcie badań nad nim wymaga zdefiniowania zmiennych tworzących fakt, zdarzenie czy też proces[4].
W tym kierunku idzie Stefan Nowak, proponując podział zmiennych na:
- ilościowe (dotyczące ilościowych aspektów zjawiska, najczęściej stopnia natężenia),
- jakościowe (odnoszące się do cech abstrakcyjnych zjawiska, jak np.: struktura, upodobania, rodzaje, odmiany)[5].
W literaturze przedmiotu podkreśla się, iż w procesie określania zmiennych bardzo ważnym elementem jest ustalenie związku między poszczególnymi zmiennymi, jego trwałości, także w zakresie siły wzajemnego oddziaływania. Na tym etapie winno zostać określone, które zmienne oddziałują na inne, a które z nich poddają się oddziaływaniu drugich. Stąd też, najczęściej przedstawianą w literaturze przedmiotu jest klasyfikacja zmiennych ze względu na istnienie zależności
- powiązań między nimi. Ten kontekst uwzględnia również Leszek F. Korzeniowski, proponując podział zmiennych na:
- zależne (zależące od innych zmiennych),
- niezależne (niebędące zależnymi od innych zmiennych),
- współzależne (zależne są od innych zmiennych, ale i same oddziałują na innezmienne pośrednio lub poprzez inne zmienne)[6].
Marian Cieślarczyk i Zenon Chojnacki jako zmienną zależną określają tę zmienną, której związki z innymi zmiennymi badacz chce ustalić. Natomiast te zmienne, które oddziałują na zmienne zależne, to zmienne niezależne[7].
Powszechny wydaje się pogląd, że cecha zmienności czy niezmienności nadana zmiennym nie jest trwała i jest zależna od charakteru interakcji pomiędzy różnymi zmiennymi. Powoduje to, że zmienna będąca zależną w zestawieniu z jedną ze zmiennych niezależnych, może w innym zestawieniu odgrywać rolę niezależnej lub nawet pośredniczącej[8]. Nie jest to oczywiście jedyna klasyfikacja zmiennych[9], jednak na potrzeby niniejszych rozważań wydaje się ona wystarczająca.
Jednym z istotnych, dalszych kroków w procesie przygotowywania badań, po określeniu zmiennych, jest ustalenie rodzaju danych, które pozwolą stwierdzić, że poszukiwana.przez badacza zmienna występuje. Jak zauważa Nowak: „mając odpowiedni, pojęciowo określony schemat klasyfikacyjny, badacz staje przed zagadnieniem (…), jak rozpoznać w toku czynności badawczych przedmioty czy zdarzenia, które należałoby zaliczyć do określonych klas wyróżnionych przez daną zmienną (…). Badacz zastanawia się nad doborem wskaźników, które umożliwiłyby mu identyfikację przedmiotów tej samej kategorii lub rozróżnienie przedmiotów, które ze względu na swoje właściwości winny być zaliczone do różnych klas”[10]. Działanie takie zmierza do określenia konkretnych, dla badanego procesu lub zjawiska, wskaźników.
Według Mariana Cieślarczyka i Zenona Chojnackiego wskaźniki powinny być określane, by: „odczytać i zrozumieć interesujące nas fakty, procesy i zjawiska”[11]. Przez wzgląd na swoją różnorodność mogą być one klasyfikowane. Jedną z typologii proponuje Heliodor Muszyński, dzieląc wskaźniki na odnoszące się do:
- badanych przedmiotów,
- zjawisk,
- procesów w aspekcie ich zachowań (werbalnych i niewerbalnych),
- informacji o procesach, ich wytworów oraz dzid (w tym dotyczącej ich dokumentacji)[12].
Stefan Nowak natomiast proponuje podział wskaźników na:
- definicyjne (definicja wskaźnika określa obserwowalne zjawiska, które są przedmiotem badań),
- empiryczne (gdy wskazywane zjawiska są obserwowalne, możliwe do zbadania metodami empirycznymi),
- inferencyjne (odnoszą się do zjawisk nieobserwowalnych bezpośrednio i niewchodzących w skład definicji badanych zjawisk, jednak ich następstwa są obserwowalne, a ich istnienie wnioskowane jest na bazie hipotetycznych zmiennych)[13].
[1] Ibidem, s. 28.
[2] LF. Korzeniowski, Podstawy nauk o bezpieczeństwie…, op. cit., s. 43.
[3] E. Babbie, Badania społeczne w praktyce…, op. cit., s. 41.
[4] Zob. T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych…, op. cit., s. 31.
[5] Szerzej: S. Nowak,Metodologia badań społecznych…, op. cit., s. 152-158.
[6] Zob. LF. Korzeniowski, Podstawy nauk o bezpieczeństwie…, op. cit., s. 46.
[7] Zob. M. Cieślarczyk, Z. Chojnacki, Techniki i narzędzia badawcze stosowane w pracach magisterskich i doktorskich…, op. cit., s. 28.
[8] Zob. T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych…, op. cit., s. 32-33.
[9] Zob. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw…, op. cit., s. 31-34.
[10] S. Nowak, Metodologia badań społecznych…, op. cit., s. 165.
[11] M. Cieślarczyk, Z. Chojnacki, Techniki i narzędzia badawcze stosowane w pracach magisterskich i doktorskich…, op. cit., s. 30.
[12] Zob. H. Muszyński, Wstąp do metodologii pedagogiki, Warszawa 1971, s. 246.
[13] Szerzej: S. Nowak, Metodologia badań społecznych..op. cit., s. 165-176.
Typologia zmiennych i wskaźników badawczych w doktoracie by www.doktoraty.pl