Typologia metod badawczych
Do zbadania interesującego badacza obszaru niezbędnym jest wybór najwłaściwszej metody badawczej, która wspierana będzie poprzez optymalnie dobrane techniki badawcze przy wykorzystaniu skonstruowanych w tym celu narzędzi[1].
Definicje i pojęcia
Słownikowa definicja terminu „metoda” to: „świadomie i konsekwentnie stosowany sposób postępowania mający prowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu”, ale ten sam słownik, wywodząc termin z greki (methodos – badanie), określa ją jako drogę dojścia, sposób poznania (czegoś, kogoś)[2]. Stefan Nowak metodą badawczą nazywa: „określony, powtarzalny i wyuczany sposób – schemat lub wzór – postępowania, świadomie skierowanego na realizację pewnego celu poprzez dobór środków odpowiednich do tego celu”[3]. Ten sam autor proponuje także inne określenie, gdzie metoda to: „właściwy sposób szukania optymalnie zasadnych i optymalnie dokładnych odpowiedzi na pytania interesujące badacza”[4].
Piotr Sienkiewicz w swej interpretacji terminu stawia wyraźne rozdzielenie celu zastosowania metody do poznawczego i utylitarnego. Proponuje jednocześnie, aby metodą była: „procedura postępowania, która umożliwia posługiwanie się określonymi środkami w celu pozyskania prawdy oraz przekształcania rzeczywistości”[5]. Interesującą definicję przedstawia Aleksander Kamiński, który stwierdza, że metodą badawczą jest: „zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza, zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego”[6]. Podobnie John W Creswell, w metodach badawczych widząc jeden z głównych elementów projektu badawczego, zauważa, że służą one badaczowi do gromadzenia oraz analizy i interpretacji zebranych danych[7].
Ze względu na mnogość metod badawczych w literaturze przedmiotu ustalana jest typologia metod badawczych. Leszek F. Korzeniowski proponuje podział metod, uwzględniając sposób pozyskania informacji, na:
- jakościowe (uzyskiwane są tu przede wszystkim odpowiedzi na pytania „dlaczego?”, np.: wywiad niestandaryzowany, obserwacja uczestnicząca);
- ilościowe (uzyskiwane są tu przede wszystkim odpowiedzi na pytania „ile?”, np.: ankieta, wywiad standaryzowany);
- triangulacji (metoda mieszana wykorzystująca dwie lub więcej metod jakościowych lub ilościowych, przy zastosowaniu porównania lub syntezy uzyskanych wyników)[8].
Podobny podział proponuje John W Creswell, dzieląc metody badawcze na ilościowe, jakościowe i mieszane.
Poniższa tabela zawiera najważniejsze różnice pomiędzy zaprezentowanymi metodami.
Równie popularnym podziałem metod badawczych jest podział na metody teoretyczne i empiryczne. Jak słusznie zauważa Piotr Sienkiewicz, oba typy metod mają inne naukowe przeznaczenie. Zasadniczym celem metod empirycznych jest zebranie materiału badawczego, teoretycznych natomiast: „logiczne przetworzenie i uporządkowanie materiału empirycznego”[9]. Wśród metod teoretycznych wyróżnia on: „metody prezentowane w sposób opisowy (analiza, synteza, abstrahowanie, uogólnienie, porównanie) oraz metody, które można przedstawić w postaci schematów logicznych, zwane także metodami ścisłego wnioskowania (rozumowania)”[10].
Szerzej obszar teoretycznych metod badawczych prezentują Marian Cieślarczyk i Zenon Chojnacki, wyróżniając:
- analizę (elementarną, strukturalną, funkcjonalną, przyczynową, logiczną, pojęciową, porównawczą, genetyczną, matematyczną, ilościową, jakościową, jako- ściowo-ilościową, systemową, wartości, analizę i krytykę źródeł oraz piśmiennictwa),
- syntezę,
- abstrahowanie,
- porównanie,
- uogólnienie,
- klasyfikowanie,
- wnioskowanie[11].
[1] Szerzej: M. Cieślarczyk, Z. Chojnacki, Techniki i narzędzia badawcze stosowane w pracach magisterskich i doktorskich…, op. cit., s. 39.
[2] E Sobol (red.), Słownik wyrazów obcych, Warszawa 1995, s. 714.
[3] S. Nowak,Metodologia badań społecznych…, op. cit., s. 19.
[5] P. Sienkiewicz, Metody badań nad bezpieczeństwem i obronnością…, op. cit., s. 31.
[6] A. Kamiński, Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] Metodologia pedagogiki społecznej, R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974, s. 65.
[7] Szerzej: J.W Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013, s. 41.
[8] LF. Korzeniowski, Podstawy nauk o bezpieczeństwie, Warszawa 2012, s. 44-49.
[9] P. Sienkiewicz, Metody badań md bezpieczeństwem i obronnością…, op. cit., s. 37.
[10] Ibidem.
[11] Szerzej: M. Cieślarczyk, Z. Chojnacki, Techniki i narzędzia badawcze stosowane w pracach magisterskich i doktorskich…, op. cit., s. 45-60.
Typologia metod badawczych w doktoracie by www.doktoraty.pl