Strona internetowa – wizytówką pracownika naukowego – Najważniejszym narzędziem zaistnienia naukowca w świecie wirtualnym jest strona internetowa, którą uważa się za najprostszą i najtańszą formę komunikacji z odbiorcami oraz promocji własnych dokonań naukowych. Może ona również służyć do budowania wizerunku naukowca.
Założenie strony internetowej przez pracownika naukowego wymaga przede wszystkim określenia celu takiego działania. Najważniejsze cele to:
- Poinformowanie świata nauki o istnieniu naukowca – strona internetowa jest wirtualną wizytówką, prezentującą najważniejsze informacje o nim; przede wszystkim chodzi tu o wyjaśnienie, czym naukowiec się zajmuje i gdzie ew. wykłada..
- Promocja naukowca – dla realizacji tego celu naukowiec musi rozważyć stworzenie bardziej rozbudowanej formy strony internetowej. Tu, oprócz ogólnego opisu, prezentuje się listę publikacji, zainteresowań, udziały w konferencjach, profile na stronach społecznościowych dla naukowców, przedstawia rekomendacje od współbadaczy, omawia dotychczas wykonane projekty.
- Budowanie wizerunku naukowca – ten cel osiąga się, przygotowując stronę o charakterze wizerunkowym, której celem jest zrobienie pozytywnego wrażenia na odbiorcy. Strony takie najczęściej zawierają bogatą grafikę, duże ilości tekstu czy załączniki z publikacjami. Strony wizerunkowe są rekomendowane przede wszystkim tym wszystkim naukowcom, którzy chcą kompleksowo opisać swoją działalność naukową.
McLeod zwraca uwagę na następujące zasady budowy stron internetowych dla naukowców:
- szybkość – strona internetowa nie może otwierać się dłużej niż 8 sekund, w przeciwnym wypadku odwiedzający będą rezygnować z jej oglądania,
- naukowiec w centrum uwagi – podczas projektowania strony ważne jest, by wiedzieć, kim jest potencjalna osoba odwiedzająca naszą stronę;
- strona powinna być dostosowana do przekonań i wartości, jakie prezentują odbiorcy a więc inni naukowcy;
- koncentracja na celu – w zależności od tego, czy celem jest kreowanie wizerunku czy budowanie relacji z innym naukowcem, strona powinna być inaczej przygotowana;
- prosta nawigacja – nawigacja powinna być prosta i intuicyjna; ważną rzeczą jest umieszczenie wyszukiwarki,
- spójność – strona powinna sprawiać wrażenie spójnej pod względem wyglądu, struktury menu i tzw. feelingu, czyli ogólnego odczucia na jej temat;
Schemat przykładowej strony WWW dostępnej w Internecie
Strona internetowa - wizytówką pracownika naukowego by www.doktoraty.plStrona internetowa może być wizytówką pracownika naukowego, na której można znaleźć informacje o jego osiągnięciach naukowych, badaniach, publikacjach, doświadczeniu zawodowym i innych dziedzinach związanych z jego pracą naukową. Pracownicy naukowi często mają swoje strony internetowe, które umożliwiają im prezentację swoich działań i osiągnięć w sposób bardziej profesjonalny i kompleksowy niż w przypadku innych platform, takich jak media społecznościowe.
Na stronie internetowej pracownika naukowego można umieścić następujące informacje:
- Biografia i doświadczenie zawodowe – krótki opis, który przedstawia tytuł naukowy, stopień naukowy, instytucję, w której pracownik naukowy pracuje, oraz jego obszar badawczy.
- Publikacje naukowe – lista publikacji naukowych wraz z linkami do pełnych tekstów, jeśli są dostępne online. Można również dodać informacje o cytowaniach, impact factor czasopism naukowych, w których opublikowano publikacje, i innych miarach oceny wpływu publikacji naukowych.
- Projekty badawcze – lista projektów badawczych, w których pracownik naukowy uczestniczył lub nad którymi pracował.
- Dydaktyka – informacje o prowadzonych przez pracownika naukowego kursach i zajęciach, programach studiów, w których uczestniczył, oraz nagrodach i wyróżnieniach, które otrzymał za swoją pracę dydaktyczną.
- Linki – do profilu na LinkedIn, ResearchGate lub innych portalach naukowych, które umożliwiają nawiązywanie kontaktów z innymi naukowcami i badaczami.
- Kontakt – informacje kontaktowe, takie jak adres e-mail, numer telefonu i adres biura, które pozwolą innym naukowcom i badaczom skontaktować się z pracownikiem naukowym.
Strona internetowa pracownika naukowego może być cennym narzędziem do prezentacji jego osiągnięć i budowania wizerunku jako eksperci w swojej dziedzinie.