Eksperyment w naukach społecznych
Mieczysław Łobocki pisze, że „eksperyment pedagogiczny jest metodą badania zjawisk związanych z wychowaniem, nauczaniem i kształceniem, wywołanych specjalnie przez osobę badającą w kontrolowanych przez nią warunkach celem poznania tych zjawisk” (M. Łobocki, 2003, s. 106). Bardzo ważne w eksperymencie są zmienne i ich wzajemny wpływ – zmienne niezależne w tym przypadku są czynnikami eksperymentalnymi – mogą to być nowe metody, środki i formy kształcenia itp. W eksperymencie sprawdza się ich skuteczność, czyli wpływ zmiennej niezależnej na zmienną zależną – przyrost wiedzy, umiejętności itp. Przeprowadzając badania eksperymentalne, manipuluje się zmienną niezależną, tj. przy wywołaniu jej lub zmianie jej natężenia jest określany jej wpływ na zmienną zależną.
Według W. Zaczyńskiego: „Eksperyment jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości, polegającą na wywoływaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem” (W. Zaczyński, 1968, s. 83).
Słowo „eksperyment” – pisze J. Sztumski – znaczy tyle co „doświadczenie”. „Kiedy używamy tego słowa w nauce, nie mamy na myśli doświadczeń w potocznym rozumieniu, lecz tylko doświadczenie naukowe, czyli takie badanie danego faktu lub procesu, które są ściśle określone i przeprowadzone w celowo stworzonych warunkach, dających się z reguły powtarzać” (Sztumski, 1984, s. 63). Eksperyment w naukowym znaczeniu jest istotnym przedsięwzięciem poznawczym także w naukach społecznych, gdyż pozwala on na prawie pełne kontrolowanie i kształtowanie uwarunkowań sytuacyjnych danego zjawiska lub procesu. W naukach społecznych można wyróżnić kilka rodzajów eksperymentów ze względu na sposób ich przeprowadzenia i charakter: eksperymenty projektowane w terenie, eksperymenty laboratoryjne, eksperymenty ex post facto, eksperymenty projekcyjne, eksperymenty jednoczesne i sukcesywne (J. Sztumski, 1984, s. 68-71).
Biorąc pod uwagę dobór zmiennych, J. Brzeziński przez procedurę eksperymentalną rozumie taką procedurę, która umożliwia (J. Brzeziński, 1978, s. 62):
- manipulowanie co najmniej jedną zmienną niezależną – główną;
- kontrolowanie wpływu zmiennych niezależnych – zakłócających na zmienną zależną;
- dokonywanie pomiaru zmienności zmiennej zależnej, spowodowanej przez zmienne niezależne – główne.
Przez manipulowanie zmienną niezależną (główną) rozumie się losowe przydzielanie osobom badanym różnych jej wartości (najmniej dwóch). Jeżeli zastosowana przez badacza procedura nie spełnia chociaż jednego z czterech warunków podanych w definicji procedury eksperymentalnej, powiemy, że jest to procedura quasi-eksperymentalna” (J. Brzeziński, 1980, s. 62).
Eksperyment jako metoda badania w doktoracie by www.doktoraty.pl