Wczoraj Microsoft poinformował o pracach nad integracją opartego na sztucznej inteligencji Copilota z MS Office. Można to porównać do ChatGPT w MS Word.

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas …

Jest to ogromny postęp, który ma poważne implikacje dla przyszłości pisarstwa akademickiego. Niezwykle istotne i pilne jest rozpoczęcie dyskusji dotyczącej tego, co integracja ta oznacza dla naukowców.

Chociaż Microsoft planuje zintegrować swojego Copilota ze wszystkimi aplikacjami dostępnymi w MS Office, szczególnie niepokojąca jest integracja z MS Word, aplikacją używaną na całym świecie przez naukowców do pisania artykułów, rozpraw i wielu innych form naukowego piśmiennictwa[1].

W przeciwieństwie do drogich produktów Apple, które są najczęściej używane w krajach o wysokich dochodach, oprogramowanie Microsoftu jest używane zarówno w krajach o wysokich, jak i niskich dochodach, gdzie często te aplikacje są udostępniane poprzez (niewykryte) piractwo. Student na wsi w Pakistanie może nigdy w życiu nie używać produktu Apple, ale w pewnym momencie będzie korzystał z MS Word.

Według Jareda Spataro, korporacyjnego wiceprezesa firmy Microsoft, „Copilot [w MS Word] dostarcza pierwszą wersję roboczą do edycji i iteracji – oszczędzając godziny na pisaniu, pozyskiwaniu i redagowaniu”. Spataro jest wystarczająco ostrożny, by zwrócić uwagę, że „czasami Copilot będzie miał rację, innym razem pożytecznie się myli — ale zawsze da ci przewagę”.

Co oznaczałoby posiadanie pierwszego szkicu artykułu w czasopiśmie lub rozdziału rozprawy doktorskiej, który można by poprawiać, korygować, pisać od nowa? Czy będzie to uznane za dzieło wygenerowane przez sztuczną inteligencję czy przez człowieka? Czy zostanie to uznane za plagiat? Istnieje pilna potrzeba przedyskutowania tych kwestii.

Aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Jenni[2] i Notion, mają już zintegrowane wersje ChatGPT. Wpisując słowo w Jenni, otrzyma się nie tylko następne słowo, ale całe zdanie oparte na tym jednym słowie, a następnie zdanie oparte na poprzednim zdaniu i tak dalej.

Notion[3], jedna z najpotężniejszych i najbardziej przyjaznych dla użytkownika aplikacji do pisania, posiada asystenta pisania wspomaganego sztuczną inteligencją, którego można użyć do burzy mózgów i rozpoczęcia pisania.

Biznes pisarstwa akademickiego (tak, jest to biznes, w którym wydawcy zarabiają miliony dolarów) zmienia się dramatycznie na naszych oczach.

Kilka dni temu Cambridge University Press (CUP) ogłosiło, że „wykorzystanie sztucznej inteligencji musi być zadeklarowane i jasno wyjaśnione w publikacjach, takich jak artykuły naukowe, tak jak oczekujemy od naukowców, że zrobią to z innym oprogramowaniem, narzędziami i metodologiami”[4].

Należy pamiętać, że CUP nie stanowi, że autorzy nie mogą korzystać z aplikacji opartych na sztucznej inteligencji. Autorzy są zobowiązani do zadeklarowania i wyjaśnienia wykorzystania AI w swoich pracach. Pokazuje to, że istnieje pewien poziom akceptacji aplikacji opartych na sztucznej inteligencji w publikacjach akademickich, chociaż warunki wyjaśnień i deklaracji będą musiały być stale weryfikowane i aktualizowane.


Istnieją inteligentne sposoby korzystania z ChatGPT, jak również mniej efektywne[5].

Mushtaq Bilal, stypendysta Fulbrighta mieszkający w stanie Nowy Jork, kiedyś rozmawiał sam ze sobą w drodze na codzienne pływanie. „Podczas jazdy na basen wpadałem na dobre pomysły na kolejny artykuł, więc postanowiłem je nagrywać i transkrybować,” wspomina pakistański naukowiec, obecnie stypendysta post-doc z dziedziny literatury światowej na Uniwersytecie Południowej Danii. „Dawało mi to wstępny szkic, który mogłem rozwijać.”

Metoda ta stała się jednak znacznie łatwiejsza dzięki ChatGPT – mówi Bilal, którego porady dotyczące wykorzystania narzędzia AI do pisania akademickiego obejrzały miliony osób na Twitterze, co zwiększyło liczbę jego obserwujących do ponad 125 000. „Można go poprosić o usunięcie zbędnych słów, stworzenie spójnych zdań i koherentnych akapitów,” opowiada Times Higher Education. Ta metoda pozwala skondensować blok 13 000 słów – wynik dwóch godzin dyktowania – do przyzwoitej rozprawki o długości 3 000 słów, która po kolejnych dwóch godzinach dopracowywania jest gotowa do wysłania.

Bilal odrzuca sugestię, że korzystanie z AI to oszustwo. W końcu pomysły są jego własne, a ostateczna wersja wymaga wielu drobnych poprawek, aby zostać zaakceptowaną. „Jestem gorącym zwolennikiem robienia notatek odręcznych i czytania bardzo powoli, ale zdaję sobie sprawę, że stworzenie pierwszego szkicu może być trudne,” mówi.

Aby osiągnąć właściwy ton, Bilal wyobraża sobie, że rozmawia z „bardzo inteligentnym, zainteresowanym studentem pierwszego roku”, nawet gdy prosi ChatGPT o usprawnienie tekstu. „Rozmawiam z nim uprzejmie… mówię 'proszę zrób to’, mimo że to maszyna. Musisz utrzymywać z nią pozytywne relacje.”

Wyzwanie polega na tym, jak inteligentnie i etycznie korzystać z ChatGPT i innych narzędzi AI – kontynuuje Bilal. „Istnieją mądre i mniej efektywne sposoby korzystania z ChatGPT – jednym z nich jest zadawanie pytań,” mówi.

„Prośba o odpowiedzi to złe podejście – należy prosić o zadanie pytań, aby móc stworzyć własne odpowiedzi,” wyjaśnia. Na przykład, niedawno poprosił ChatGPT o wymyślenie 10 pytań, które mogłyby zostać zadane podczas rozmowy kwalifikacyjnej do programu Fulbright, wspominając, jak pierwotnie został odrzucony z prestiżowego stypendium, zanim dostał miejsce na doktorat na Uniwersytecie Binghamton. „Z tych 10 pytań zadały mi osiem,” zauważa.

Posiadanie tych narzędzi pomoże wyrównać szanse dla tych, którzy nie są zaznajomieni z niepisanych reguł rządzących wieloma aspektami świata akademickiego, mówi Bilal. „Jeśli chcesz przygotować wniosek na studia podyplomowe w USA, są takie rzeczy jak oświadczenie o celu, o których nie miałem pojęcia,” wyjaśnia. „Znalezienie informacji i wypełnienie wniosku zajęło mi od 12 do 18 miesięcy, ale łatwo można poprosić ChatGPT o napisanie takiego oświadczenia. Byłoby głupie wysłać to bezpośrednio, ponieważ nie miałoby to osobowości, ale dałoby właściwą strukturę, na której można by to zbudować.”

Od pisania taktownych listów do bardziej przekonujących wątków na Twitterze (poleca WordTune), Bilal znalazł wiele sposobów wykorzystania AI w życiu akademickim. Choć przyznaje, że może to nie odpowiadać wszystkim, naukowcy powinni być otwarci na jego korzyści: „Jeśli jesteś chętny do nauki – jak większość badaczy – dlaczego nie chciałbyś nauczyć się tej umiejętności?”


Poniżej trzy pomocne artykuły o AI w kwestii pisania publikacji naukowych:

1. Najlepsze praktyki korzystania ze sztucznej inteligencji podczas pisania manuskryptów naukowych 2. ChatGPT do pisania badań: zmiana gry czy ryzyko etyczne?: 3. Używanie ChatGPT do edycji językowej artykułów naukowych

Reszta w artykule:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.timeshighereducation.com%2Fdepth%2Fchatgpt-revolution-academic-research-has-begun

Streszczenie ww. artykułu:

  • ChatGPT, sztuczna inteligencja oparta na architekturze GPT-4, wprowadza rewolucję w świecie naukowym.
  • Językowy model AI opracowany przez OpenAI ułatwia naukowcom analizowanie danych, przeprowadzanie recenzji i tworzenie nowych hipotez.
  • Umożliwia przeprowadzanie badań interdyscyplinarnych, wspierając współpracę między różnymi dziedzinami nauki.
  • ChatGPT pomaga odkrywać nowe kierunki badań i szybko generować wstępne wyniki, co przyspiesza rozwój nauki.
  • Narzędzie to ma również zdolność przekładania tekstów naukowych na różne języki, zwiększając dostępność wiedzy na całym świecie.
  • ChatGPT wspomaga edukację, dostarczając materiałów dydaktycznych oraz personalizowanych odpowiedzi na pytania uczniów.
  • Dzięki sztucznej inteligencji ułatwia się również identyfikacja i wykrywanie plagiatów w publikacjach naukowych.
  • Wspiera tworzenie etycznych ram dla badań i rozwoju sztucznej inteligencji, promując odpowiedzialne korzystanie z technologii.
  • Pomimo korzyści, naukowcy zwracają uwagę na potencjalne zagrożenia, takie jak zwiększone ryzyko manipulacji informacjami naukowymi.
  • Eksperci w dziedzinie sztucznej inteligencji podkreślają potrzebę stałego rozwoju i ulepszania narzędzi AI, takich jak ChatGPT, w celu osiągnięcia większej precyzji i niezawodności.

[1] https://blogs.microsoft.com/blog/2023/03/16/introducing-microsoft-365-copilot-your-copilot-for-work/

[2] https://jenni.ai/

[3] https://www.notion.so/

[4] https://www.bloomberg.com/press-releases/2023-03-14/cambridge-launches-ai-research-ethics-policy

[5] https://twitter.com/MushtaqBilalPhD

ChatGPT, sztuczna inteligencja oparta na architekturze GPT-4, wprowadza rewolucję w świecie naukowym by
ChatGPT, sztuczna inteligencja oparta na architekturze GPT-4, wprowadza rewolucję w świecie naukowym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *