Cel badawczy

Głównym celem proponowanego doktoratu jest zbadanie i analiza wykorzystania żywych organizmów jako medium artystycznego w kontekście malarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem implikacji estetycznych, etycznych i technologicznych tego podejścia. Badanie ma na celu:

  1. Określenie granic między tradycyjnym malarstwem a bioartem, oraz zdefiniowanie nowych kategorii artystycznych powstałych na styku tych dziedzin.
  2. Zbadanie potencjału ekspresyjnego i narracyjnego żywych organizmów w kontekście sztuk wizualnych.
  3. Analizę wpływu bioartu na percepcję dzieła sztuki przez odbiorców, z uwzględnieniem aspektów temporalnych i zmienności charakterystycznej dla żywych organizmów.
  4. Ocenę wpływu bioartu na dyskurs dotyczący relacji między sztuką, nauką i technologią.
  5. Zbadanie etycznych implikacji wykorzystywania żywych organizmów w sztuce, w tym kwestii dobrostanu organizmów i odpowiedzialności artysty.

Uzasadnienie wyboru tematu

Wybór tematu bioartu w malarstwie jako przedmiotu badań doktorskich jest uzasadniony z kilku powodów:

  1. Aktualność i innowacyjność: Bioart stanowi jedno z najbardziej awangardowych i dynamicznie rozwijających się pól w sztuce współczesnej, łącząc tradycyjne medium malarskie z najnowszymi osiągnięciami biotechnologii.
  2. Interdyscyplinarność: Temat ten pozwala na połączenie wiedzy z zakresu sztuki, biologii, etyki i technologii, co odpowiada współczesnym trendom w nauce i sztuce, kładącym nacisk na podejście interdyscyplinarne.
  3. Potencjał rozwojowy: Badania nad bioartem mogą przyczynić się do rozwoju nowych technik artystycznych, a także do pogłębienia dialogu między sztuką a nauką.
  4. Wyzwania etyczne: Wykorzystanie żywych organizmów w sztuce rodzi szereg pytań etycznych, których analiza może mieć znaczenie nie tylko dla świata sztuki, ale również dla szerszej debaty społecznej na temat granic eksperymentów naukowych i artystycznych.
  5. Brak kompleksowych badań: Mimo rosnącego zainteresowania bioartem, brakuje kompleksowych badań akademickich analizujących jego wpływ na tradycyjne dziedziny sztuki, takie jak malarstwo.

Hipoteza badawcza

Główna hipoteza badawcza może być sformułowana następująco:

„Wykorzystanie żywych organizmów jako medium artystycznego w malarstwie prowadzi do fundamentalnej redefinicji pojęcia obrazu, transformując go z statycznego obiektu w dynamiczny, ewoluujący ekosystem, co z kolei zmienia sposób, w jaki odbiorcy doświadczają i interpretują dzieło sztuki.”

Hipotezy pomocnicze:

  1. Bioart w malarstwie zwiększa zaangażowanie emocjonalne i intelektualne odbiorców poprzez wprowadzenie elementu nieprzewidywalności i zmienności do dzieła sztuki.
  2. Wykorzystanie żywych organizmów w malarstwie prowadzi do powstania nowych kategorii estetycznych, wykraczających poza tradycyjne pojęcia piękna i harmonii.
  3. Bioart w malarstwie stanowi pomost między sztuką a nauką, przyczyniając się do wzajemnego wzbogacenia obu dziedzin i stymulując innowacje w obu obszarach.

Problem badawczy

Główny problem badawczy można sformułować w postaci pytania:

„W jaki sposób wykorzystanie żywych organizmów jako medium artystycznego w malarstwie wpływa na definicję, percepcję i funkcję dzieła sztuki w kontekście współczesnej kultury wizualnej?”

Problemy szczegółowe:

  1. Jakie są główne techniki i metody wykorzystania żywych organizmów w malarstwie i jak wpływają one na proces twórczy artysty?
  2. Jak bioart w malarstwie zmienia temporalny aspekt dzieła sztuki i jakie ma to konsekwencje dla jego prezentacji, konserwacji i kolekcjonowania?
  3. Jakie są etyczne granice wykorzystania żywych organizmów w sztuce i jak artyści negocjują te granice w swojej praktyce?
  4. W jaki sposób bioart w malarstwie wpływa na relacje między artystą, dziełem i odbiorcą, szczególnie w kontekście współautorstwa z naturą?
  5. Jak bioart w malarstwie przyczynia się do redefinicji pojęć takich jak autentyczność, oryginalność i reprodukcja w sztuce?
  6. Jakie są implikacje bioartu dla edukacji artystycznej i jak może on być włączony do programów nauczania sztuki?

Podjęcie tych problemów badawczych wymaga interdyscyplinarnego podejścia, łączącego metody badawcze z zakresu historii sztuki, estetyki, biologii, etyki i studiów kulturowych. Badania mogą obejmować analizę istniejących dzieł bioartu, wywiady z artystami i kuratorami, eksperymenty artystyczne, a także badania reakcji publiczności na dzieła bioartu.

Realizacja tego projektu badawczego ma potencjał nie tylko do wniesienia znaczącego wkładu w teorię sztuki współczesnej, ale także do stymulowania nowych kierunków w praktyce artystycznej i do pogłębienia dialogu między sztuką, nauką i społeczeństwem.

Bioart w malarstwie: wykorzystanie żywych organizmów jako medium artystycznego by
Bioart w malarstwie: wykorzystanie żywych organizmów jako medium artystycznego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *